Intervju med Nadja Andersson

Intervjuserien fortsätter med illustratören och konstnären Nadja Andersson! Förutom konstnärsskapet och olika illustrationsuppdrag har Nadja skapat en egen barnbok, Hönans kalas, som gavs ut 2017. Hon har också hållit i trådarna för Fibuls julkalender i ett par år.

*

När bestämde du dig för att bli illustratör/författare? Vad var det som påverkade ditt beslut?

Jag växte upp i en familj var skrivande, läsande och allehanda kreativt klottrande var en naturlig del av vardagen, och att hitta på berättelser var en vanlig lek för mig och mina syskon. När jag som 20-åring fick mitt första jobb som illustratör igenom att vinna en teckningstävling på nätet så märkte jag att jag trivs med jobbet att skapa bilder som kan ackompanjera text. Men jag har nog egentligen inte ännu bestämt mig för vad jag skall bli när jag blir stor. Just nu studerar jag till magister inom ”Communication Design” vid Glasgow School of Art. Kanske blir jag illustratör nu, kanske nåt annat.

Vad läste du själv när du var barn/ung? Vilken var din favoritbok när du själv var barn/ung?

Som barn så läste jag gärna rysliga sagor, t.ex. bröderna Grim och HC Andersen. Jag älskade äventyr fulla med drama, magi, älvor, sjöjungfrur och häxor i djupa skogar. Som äldre barn och i yngre tonåren så läste jag svenska kriminalromaner och tjocka böcker som jag kunde försvinna i, t.ex. så läste jag Mika Waltaris Sinuhe Egyptiern när jag var 12. Jag har funderat på att jag borde läsa om den för att se om jag skulle uppfatta den annorlunda nu som vuxen. Men jag har också alltid gillat bilderböcker och älskade t.ex. muminböckerna, Alfons Åberg, och böcker med vackra färger och rika detaljerade illustrationer.

Hur föds en ny berättelse?

Jag är inte säker men jag tror att det går till så här:

Först så lossnar det ett litet idéfrö som börjar ta sig runt i kroppen på författaren eller illustratören/konstnären. I bästa fall så befruktas fröet av inspiration och börjar växa. Ofta så blir det ingenting utan berättelsen självdör och spolas ut, men ibland så utvecklas den, tar form och gör sig redo att födas till världen, detta kan ta många år och processen kan vara både tung och plågsam för konstnären/författaren. När berättelsen väl fötts så har den sitt eget liv och författaren har inte så mycket att säga till om.

Hur länge tar det från första idén till en färdig bok?

Jag har bara skrivit en bok själv och det var Hönans Kalas som tog 2 år från första skiss till print, men då hade jag redan burit på idén i fyra år utan att göra något åt den. När jag illustrerar för andras texter eller t.ex. då jag skrev och illustrerade Alter Ego för ”En Liten Bok” så jobbar jag med deadlines, oftast tar det då 1-2 månader minst för en hel berättelse. Det tog ca 1 år att förbereda min utställning Vargtimme- en serie narrativa målningar.

Var kommer alla dina idéer från?

Idéfrön.

Vad har du studerat? Har du haft nytta av det i ditt skrivande/illustrerande?

Jag har studerat ”Fine Art” i England och studerar nu ”Communication Design” i Skottland. Jag har definitivt haft nytta av studierna då det kommer till bildskapande och kreativ projektplanering. Jag skulle gärna lära mig mer om skrivande, dock.

Visar du dina texter åt någon innan du skickar dem till förlag?

Jag är dålig på att visa halvfärdiga berättelser och idéer, men det är något som jag aktivt jobbar på att bli bättre på, t.ex. igenom studierna då jag nu tvingas visa mina arbeten och förklara mina processer för lärare och kurskamrater regelbundet.

Har du blivit refuserad? Hur kändes det och hur gick du vidare efter det?

Många gånger – både som skribent, illustratör och konstnär! Det är en del av jobbet och trots att det såklart kan kännas jobbigt så kan det vara en nyttig ögonöppnare då jag kanske fastnat i en viss idé som inte är så bra som jag trott eller hoppats. Det bästa är nog att bara fortsätta jobba och försöka igen med nästa projekt.

Har du fått råd eller vägledning av mer erfarna kolleger? Vilka råd har varit värdefullast för just ditt skapande?

Många och bra! Vi har god solidarisk anda inom den finlandssvenska barnkulturbranschen tycker jag. Jag har också mina rådgivande kolleger inom konstvärlden och råden är egentligen samma: Kräv betalt, ha kontrakt, stå på dig och lär dig av dina och andras misstag!

Kan du leva på ditt författarskap? Om inte, hur balanserar du mellan skrivande och annat arbete?

Det är svårt att få det att gå ihop ekonomiskt, speciellt om jag inte har fått stipendium. Jag har jobbat med allt möjligt för att skarva: Äldrevård, städning, servitrisjobb, i kiosk, som receptionist på hotell, och som hamburgarvändare på snabbmatskrog bland annat. Jag har också vikarierat som bildkonstlärare i skolor, dragit verkstäder och pyssel, högläst och föreläst. För tillfället så har jag studiestöd, studielån, och ett litet studiestipendium från Glasgow School of Art som täcker en del av mina studieutgifter. Jag lever så sparsamt som möjligt eftersom jag vill kunna välja att viga så mycket av min tid jag kan åt skapande.

Har du fått stipendier eller priser? Hur kändes det? Hur påverkade det ditt författarskap?

Jo, det är jätteroligt! Jag har fått projektstipendier både för att skriva/illustrera och för min konst. Det bästa är att då kunna lägga upp en budget och veta att jag kan jobba helt och fullt med mitt skapande under några månader.

Har du kontakt med dina läsare? Kan man skriva till dig om man har en fråga om dina böcker?

Man får gärna skriva! Jag får med jämna mellanrum meddelanden t.ex. via min instagram @nadjaanderssonillustration, eller min hemsida www.nadjaandersson.com, ofta av flickor i yngre tonåren som vill bli illustratörer, konstnärer eller någon annan slags frilans kulturarbetare och frågar hur man kan komma igång och börja sälja sina bilder. Ibland så har jag fått meddelanden också av yngre barn, ofta då frågor om böckerna LILLA BÄ eller Hönans Kalas.

*

Illustration: Jenny Wiik