Intervju med Maria Turtschaninoff

Under hösten 2014 vann Maria Turtschaninoff både Svenska Yles litteraturpris och Finlandia Junior med sin senaste roman Maresi. Vi är mycket FIBUL-stolta över Marias framgångar. Maria har svarat på samma frågor som våra höstbloggare, och här kommer alltså årets första intervju!

/Webb-Jenny

mariaturtschaninofffibul
Maria Turtschaninoff (Illustration: Jenny Wiik)

När bestämde du dig för att bli författare? Vad var det som påverkade ditt beslut?

Jag bestämde mig redan som barn. Men det var en hemlig dröm, jag ville inte att de vuxna skulle blanda sig i den alls så jag sa att jag ville bli djuphavsdykare eller balettdansös.
Jag tror att jag ville bli författare för att jag med alla medel ville komma så djupt som möjligt in i böckernas magiska värld.

Vad läste du själv när du var barn/ung? Vilken var din favoritbok när du själv var barn/ung?

Jag läste nog allt jag kom över, helst fantasy om jag kunde men också Fem-böcker, hästböcker, mammas och mormors gamla flickböcker, pappas pojkböcker, allt. Jag älskade Narnia, Anne på Grönkulla, Den oändliga historien, Sagan om ringen, Trollkarlens slott mfl.

Hur föds en ny berättelse?

Ja säg det! Jag tror det är det närmaste magi jag kan komma i mitt verkliga liv. Först finns ingenting alls. Sen några små frön som gror och vecklar ut blad och jag vattnar och gödslar allt jag förmår och så småningom står en hel skog framför mig.

Hur länge tar det från första idén till en färdig bok?

Det varierar mycket, bland annat beroende på bokens längd. Men från det att jag får den allra första idén till att jag ens börjar skriva tar det ofta flera år. Sedan tar själva skrivprocessen 1-2 år plus ungefär ett års redigeringsarbete i samarbete med förlaget.

Var kommer alla dina idéer från?

Från allt jag någonsin sett, läst eller upplevt.

Vad har du studerat? Har du haft nytta av det i ditt skrivande?

Jag har studerat humanekologi, engelska och journalistik. Jag tror inte att det direkt hjälpt mitt konkreta skapande, däremot har min syn på människa och miljö naturligtvis färgat det jag skriver. Jag skriver ju om det som jag tycker är viktigt och angeläget.

Har du gått skrivkurser? Vad fick du ut av det?

Jag har gått en kurs i att skriva för barn och unga på Axxell. Det gav mig självförtroendet jag behövde, kicken: jag kanske kan klara av det här. Jag är inte fullt så dålig som jag tror.

Hur gör du för att samla inspiration och material till dina böcker? Har du tips på bra övningar?

Jag går alltid omkring med en anteckningsbok i väskan och för anteckningar löpande. Jag skriver ner allt möjligt, från idéer till textsnuttar till observationer och namn, utan att bedöma om det är bra eller dåligt. Sen letar jag igenom dessa anteckningar när jag bygger en berättelse. Omkring 10% av det jag antecknar kommer slutligen med i någon färdig bok. Resten är som att öva skalor eller träna sig i att dribbla en boll: nödvändigt för att jag skall bli bra på mitt hantverk, men det är ett arbete som inte syns utåt så mycket.

Visar du dina texter åt någon innan du skickar dem till förlag?

Jag brukar låta en eller två betrodda läsare läsa igenom när jag känner att jag kommit så långt jag kan på egen hand.

Har du blivit refuserad? Hur kändes det och hur gick du vidare efter det?

Flera gånger. Jag kände mig usel, missförstådd, krossad. Sen skrev jag om och skickade in på nytt  tills jag blev antagen.

Hur debuterade du som författare/Illustratör? / Hur gick det till när din första bok blev publicerad?

Jag blev alltså refuserad flera gånger, av bägge de två stora förlagen. Av Söderströms fick jag konstruktiv kritik, och skrev om, och skrev om, och skrev om. Under den processens gång lärde jag mig just att skriva om, att en text inte är färdig genast (vilket jag trodde).

Vad händer med ett bokmanus efter att det har blivit godkänt för publicering? Ändras texten mycket från det första inskickade manuset?

Vi brukar fila på texten mycket, min redaktör och jag. Minst två, ofta tre eller fyra vändor tar texten från det att jag lämnat in den tills att den går i tryck. Förändringarna har hittills inte varit stora, inte t.ex. byte av berättarperspektiv eller så, men det är frågan om mycket viktigt finslipande. En scen som inte känns trovärdig. Ett replikskifte som faller ur. Ett slut som kommer för snabbt.

När började du kalla dig för författare? Var det svårt?

Det var mycket svårt. Men min man fick mig att våga göra det efter att jag börjat publicera mig. Alltid då jag presenterade mig för någon som journalist lade han till ”och författare”. Till sist började jag göra det själv också. Idag är det en självklar del av min identitet: det är författare, och inget annat, som jag är.

Har du fått råd eller vägledning av mer erfarna kolleger? Vilka råd har varit värdefullast för just ditt skapande?

Det senaste jag fick var av Märta Tikkanen då jag vunnit Finlandia Junior: Skaffa dig något fint som varje vardag påminner dig om pris och glädje, skrev hon till mig! Och det goda rådet har jag absolut följt!

Kan du leva på ditt författarskap? Om inte, hur balanserar du mellan skrivande och annat arbete?

Just nu har jag förmånen att kunna göra det, tack vare ett tvåårigt arbetsstipendium från Svenska kulturfonden. Jag drygar ut kassan med skolbesök och andra små uppdrag.

Har du fått stipendier eller priser? Hur kändes det? Hur påverkade det ditt författarskap?

Jag har fått både och och det har påverkat mig på två sätt. Det första projektstipendiet fick jag när jag ännu inte ens gett ut en bok, och det var den spark i baken jag behövde: någon annan tror på att jag kan avsluta det här manuset. Nu måste jag verkligen bevisa att jag kan det också. Sen har de priser och stipendier jag sedermera fått gett mig den ekonomiska trygghet jag behövt för att kunna skriva. Och Finlandia Junior förra året var nog en mycket fin sak, som fick mig att känna att allt det där ensamma slitet och tvivlet kanske är värt det.

Har du kontakt med dina läsare? Kan man skriva till dig om man har en fråga om dina böcker?

Man får gärna mejla mig, men jag uppmanar alla skolelever som skriver författarporträtt och annat att först göra research online och se vad de kan få fram för information den vägen. Om det sedan finns frågor de inte hittar svar på är de välkomna att skriva till mig och fråga.

Vilken bok skulle du ha velat skriva?

Många! Jag älskar att hitta böcker som får mig att känna att den här historien önskar jag att jag skrivit. Det inspirerar mig. Som barn var det böcker som Narnia och Sagan om Ringen.

Vilka fem böcker i din genre skulle du rekommendera att man läser?

Oj. Oj oj oj. Bara fem? Min genre är fantasy, men det finns fantasy för så många olika ålders och sorters läsare.

Fem barnfantasyböcker jag vill rekommendera kunde vara t.ex.:

Trollkarlens slott (numera Det levande slottet) av Diana Wynne Jones
Den oändliga historien av Michael Ende
Prydain-krönikan av Lloyd Alexander
Kyrkogårdsboken av Neil Gaiman
Tulavall-böckerna av Irmelin Sandman Lilius

Och för unga och vuxna läsare skulle jag just idag rekommendera:

Stardust av Neil Gaiman
Earthsea-böckerna av Ursula K. LeGuin
Castle Waiting I och II av Linda Medley
Among Others av Jo Walton
The Brides of Rollrock Island av Margo Lanagan

Frågar någon en annan dag är det säkert helt andra böcker jag kommer att tänka på!

Har dina böcker blivit översatta? Till vilka språk? Hur kändes det?

Fyra av mina böcker har utkommit på finska, en av dem även på danska. Maresi skall utkomma på danska, tyska, engelska och rumänska och två kommande böcker kommer också att utkomma på engelska. Det känns oerhört spännande och roligt – världen öppnar sig plötsligt på ett helt annat sätt.